Polecamy

Twoi pracownicy chorują. To może być syndrom chorego budynku

Wynajmij kampera i przeżyj weekend inny niż wszystkie

Wiadomości

E- administracja w samorządach

Samorządy to jedne z najmniejszych jednostek administracyjnych kraju, jednak muszą sobie radzić z wieloma zadaniami. Należy do nich przede wszystkim obsługa petentów, wśród lokalnej społeczności. Bywa, że urzędy są prawdziwie oblegane – sprzyjają temu szczególnie dni przed długimi weekendami, przed świętami, Nowym Rokiem, czy wakacjami, kiedy to na załatwienie spraw urzędowych zostaje coraz mniej czasu. Pośpiech oraz towarzyszące mu zdenerwowanie nie wpływają pozytywnie zarówno na stłoczonych petentów, jak i pracowników urzędów. Aby więc zaoszczędzić czas i nerwy podczas stania w długich kolejkach, samorządy wychodzą obywatelom z pomocną dłonią i oferują rozwiązania z zakresu e-administracji. Na czym one polegają i jakie rozwiązania ze sobą niosą?

 

Co można załatwić dzięki e-administracji w samorządach?

 

Samorządy gmin, powiatów i województw coraz częściej wprowadzają nowoczesne rozwiązania teleinformatyczne dla obywateli. Dzięki odpowiednim platformom mogą oni załatwić wskazane sprawy bez wychodzenia z domu i przez internet. Dzięki e-administracji na różnych szczeblach można załatwić zarówno łatwiejsze sprawy – np. rozliczyć PIT, czy zorientować się jaki podatek od gruntu powinniśmy zapłacić, a nawet złożyć wniosek o dowód osobisty. Na wyższych szczeblach można zgłosić się po dofinansowanie z funduszy europejskich, zarejestrować w powiatowym urzędzie pracy czy sprawdzić ilość swoich punktów karnych. Możliwości jest naprawdę wiele. Aby móc skorzystać z tych rozwiązań należy założyć swój zaufany profil (PZ). Można tego dokonać bezpośrednio przez bankowość elektroniczną, lub złożyć wniosek przez serwis pz.gov.pl i następnie potwierdzić swoją tożsamość w jednym z punktów potwierdzających. Warto wybrać pierwsze rozwiązanie, aby przejść zdalnie cały proces.

 

E-administracja – korzyści dla samorządów

 

  • Rozładowanie kolejek – to zdecydowanie jedna z najważniejszych korzyści, mniejsza liczba petentów pozwala na bardziej komfortową pracę urzędników.
  • Oszczędność – dzięki wydawaniu elektronicznych decyzji urząd zaoszczędza koszty druku dokumentów czy połączeń telefonicznych.
  • Przyspieszenie rozwiązywania spraw – złożenie dokumentów przez internet znacznie przyspiesza cały proces. Dokumenty muszą być odpowiednio sformatowane i posegregowanelepsze ich przygotowanie pozwala na szybsze wydanie decyzji. Niektóre nieskomplikowane wnioski są rozstrzygane przez automat, co w ogóle nie wymaga ludzkiej interwencji.
  • Zautomatyzowanie – dzięki automatyzacji przepływ dokumentów, ich uzupełnianie i wydawanie decyzji jest znacznie łatwiejsze.
  • Dofinansowanie – dzięki korzystaniu z nowoczesnych rozwiązań samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie wydatków na infrastrukturę informatyczną i szkolenia personelu. Mogą również wymieniać się doświadczeniami z instytucjami, które wprowadziły już tego typu rozwiązania.

 

E-administracja – korzyści dla mieszkańców

 

  • Oszczędność czasu i kosztów – załatwienie spraw online pozwala oszczędzić koszty związane z dojazdem do urzędu i oczekiwaniem w kolejce.
  • Klarowne zasady wydawania decyzji – na platformie korzystamy z gotowych formularzy, które informują o kolejnych krokach, jakie zostaną wdrożone w związku z naszym wnioskiem.
  • Większa elastyczność i wygoda – wniosek w e-administracji można złożyć 24h/dobę, 7 dni w tygodniu, nie ruszając się z domu.
  • Bezpieczeństwo – wszystkie dane są chronione dzięki odpowiednim certyfikatom bezpieczeństwa.
  • Bezstronność – dzięki braku bezpośredniego kontaktu wydawane decyzje są w pełni obiektywne.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Zobacz

Nie wiesz czy nadajesz się do pracy jako...

Czy jest możliwość wyjazdu do pracy jako opiekunka osób starszych na dwa tygodnie? Czy...

Artykuły papiernicze

Efektywne prace biurowe wymagają zorganizowania właściwego swojego czasu oraz także...

Nie tylko zmiany w przepisach, czyli jaki będzie...

Dane zawarte w raporcie Konfederacji Przedsiębiorstw Finansowych „KPF. Sektor...