Polecamy

EF EPI 2017: Polacy poza 10-ką krajów z najlepszą biegłością...

Biżuteria antykwaryczna - piękno z przeszłości

Marketing

Pozycjonowanie sklepu internetowego - od czego zacząć?

Wielu osobom wydaje się, że postawienie sklepu internetowego jest zwieńczeniem pracy, po której przyjdzie czas na zbieranie jej owoców i liczenie zysków. Niestety, zazwyczaj jest to zaledwie połowa drogi do osiągnięcia sukcesu w e-commerce. Po postawieniu sklepu przychodzi bowiem czas na jego wypozycjonowanie i sprowadzenie na stronę sklepu zainteresowanych oferowanym produktem klientów.

Dlaczego akurat pozycjonowanie? Czy nie ma innych metod dotarcia do klienta? – To jedne z najczęściej zadawanych pytań początkujących sprzedawców. Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca. Dlatego na wstępie postaram się przybliżyć temat.

Pozycjonowanie kontra reklama PPC

Zamiast pozycjonowania albo równolegle z nim można się zdecydować na reklamę PPC, np. w Google AdWords. Różnica jest jednak taka, że w przypadku reklamy PPC (pay per click) płacimy za każde kliknięcie w reklamę. Im więcej wydajemy na reklamę, tym więcej ruchu możemy mieć na stronie. Zaletą jest tutaj fakt, że ruch na stronie pojawia się niemal natychmiast po uruchomieniu reklamy. Jeśli jednak przestaniemy ją opłacać, ruch natychmiast spadnie.

W przypadku pozycjonowania jest zupełnie inaczej. Efekty prowadzonych prac mogą być zauważalne dopiero po 3, a niekiedy nawet po 6 miesiącach. To długofalowe działania, które mogą przynosić spektakularne efekty, jednak trzeba na nie poczekać. Ich celem jest sprowadzenie ruchu na stronę sklepu z organicznych wyników wyszukiwania. Witryna sklepu musi się zatem w tych wynikach pojawić i zostać zauważona przez potencjalnych klientów. W tym przypadku nie płacimy za każde kliknięcie, ale za przeprowadzone działania albo osiągnięty efekt (modele rozliczeniowe w agencjach seo są różne, o czym przeczytasz na stronie Blog.gdaq.pl). Warto pamiętać, że, choć efekty prowadzonych w ramach pozycjonowania działań nie są stałe, to jednak po ich zaprzestaniu strona nadal może wysoko rankować w wyszukiwarkach.

Przewagą pozycjonowania jest to, że przy odpowiednio zaplanowanych działaniach sprowadzenie ruchu na stronę kosztuje mniej niż w przypadku reklamy PPC, a ilość wejść na stronę jest całkowicie niezależna od założonego na te działania budżetu. Reasumując, przy tej samej kwocie poniesionej na reklamę w Google AdWords i na pozycjonowanie zwrot zainwestowanych pieniędzy może być znacznie wyższy w drugim przypadku.

Krok po kroku

Wiemy już, że warto pozycjonować sklep, teraz jeszcze musimy się dowiedzieć, jak to robić. W Internecie dostępnych jest wiele szkoleń i blogów, które przekazują rzetelną wiedzę osobom stawiającym w seo swoje pierwsze kroki. Ta wiedza może posłużyć do samodzielnego pozycjonowania strony albo sprawowania kontroli nad tym, co robi z witryną agencja seo. W każdym przypadku moim zdaniem jest bardzo potrzebna. Warto pamiętać też, że źle prowadzone działania nie tylko nie pomogą stronie, ale wręcz mogą jej zaszkodzić. Dlatego, jeśli o pozycjonowaniu strony wiesz naprawdę mało to albo musisz się w tym temacie podszkolić, albo znaleźć godną zaufania agencję seo.

Jeśli już zdecydujesz się na samodzielne pozycjonowanie witryny, to powinieneś zacząć od jej porządnej optymalizacji. W ramach tej optymalizacji należy poprawić strukturę strony i usunąć z niej ewentualne błędy, zadbać o optymalizację grafiki oraz linkowanie wewnętrzne, sprawdzić, czy strona nie ładuje się zbyt długo itd. Należy też zadbać o optymalizację tekstów na stronie (w tym opisów produktów), z czym wiąże się również kolejny punkt prac, czyli wybór odpowiednich fraz kluczowych. Należy do tego przyłożyć szczególnie dużo uwagi, ponieważ źle dobrane (czytaj zbyt konkurencyjne) frazy mogą nie dać żadnego efektu. Najlepszy efekt w przypadku początkujących sklepów daje pozycjonowanie na frazy z długiego ogona – są mniej konkurencyjne i znacznie łatwiej można za ich pomocą ściągnąć ruch na stronę. Wreszcie przychodzi czas na content marketing i pozyskiwanie linków do sklepu. Warto pamiętać, że wiąże się to nierozerwalnie z pisaniem ciekawych dla czytelnika tekstów. Są to zarówno artykuły na blog sklepu, jak i umieszczane na innych witrynach. Ważne, by zachęcały do czytania i podzielenia się tekstem z innymi Internautami. Pozyskiwanie linków do strony to jeden z najważniejszych etapów pozycjonowania, który jednak nie przyniósłby efektu, gdyby nie dobrze przeprowadzona optymalizacja strony i odpowiednio dobrane frazy kluczowe. Dopiero przy takich działaniach możemy mówić o możliwości wypozycjonowania sklepu i ściągnięcia na jego stronę ruchu, który przełoży się na zysk.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Zobacz

Budowanie rozpoznawalności marki, czyli jak być...

Każdy przedsiębiorca pragnie, żeby jego firma była rozpoznawalna i miała jak najwięcej...

Pozycjonowanie sklepu internetowego - o czym...

Pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala osiągnąć więcej odsłon, a co za tym idzie...

Mity employer branding – jak nie ulec...

Atmosfera w pracy jest równie ważna jak wynagrodzenie, a 73 proc. profesjonalistów...